Entre la masturbación política y el fetiche del sagrado pacifismo

Viernes 26 de abril de 2013, por Mar

David G. Marcos

[Abaix en català]

Tarde o temprano, el debate sobre la violencia tenía que llegar. Los escraches situaban encima de la mesa un suculento aperitivo al que se aferrarían la caverna mediática, junto al gobierno y sus poderes fácticos, para engrasar la histórica maquinaria de criminalización y llevar a cabo una campaña persecutoria de manual. A pesar de la inmensa carga legitimadora conquistada por parte de la Plataforma de Afectados por las Hipotecas, el martilleante ataque fue tal que debimos invertir esfuerzos titánicos en desmenuzar un argumentario explicativo que fuera capaz de contrarrestar el circense tinglado mediático. No obstante, en este caso, el repertorio de acciones reivindicativas logró reflejar el hartazgo social de una manera cercana, lo que conseguía introducir nuevos elementos al debate cotidiano de la política callejera: ‘Su moral y la nuestra’.

Los escraches respondían a cuestiones tácticas y ponían de relieve una perspectiva estratégica que nos recuerda cómo a medida que la respuesta organizada va arrebatando posiciones frente a la ofensiva del sistema, las tensiones aumentan de tal modo que la dominación se sostiene de mala manera sobre un único pilar, el de la coerción. Cuando los ataques hacia la dignidad se convierten en rutina, cuando las élites han sacudido ya todo ápice de credibilidad pero éstas se mantienen firmes en su ofensiva, los planteamientos de pasividad quedan enmarcados en una lógica absurda. Mientras tanto, la esterilidad subyacente a los episodios de violencia estética que no convencen más que a quienes ya lo están desde hace mucho tiempo, se convierten en prácticas contraproducentes y vacías de contenido.

En su justa medida de comparación, lo acontecido en el Congreso deja un sabor de boca similar al que acabamos de señalar en un amplio espectro de la población, pues veía copados los telediarios por la manipulación de unas imágenes atípicas y disonantes. Del asedio al congreso tan solo surgen como conclusiones positivas unas consignas que nos muestran como represor inamovible a un Estado anímico que no dudará en ampliar los niveles de represión tantas veces como sea necesario para salvaguardar los intereses de la clase dominante. La desconexión de los ritmos y ciclos de movilización explíticta en la dimensión izquierdista subyacente a la convocatoria, mostraba un exceso de optimismo ante la deficiente musculatura social de la que disponemos actualmente. Asimismo, este tipo de episodios terminan sirviendo como punta de lanza de los intereses reaccionarios gracias a los extendidos mecanismos de manipulación del sistema.

No obstante, quienes luchamos tenemos la obligación de respetar a quienes también se atreven a luchar, tenemos el deber de esgrimir la solidaridad con las personas que serán imprescindibles para llevar a cabo los procesos de ruptura por los que trabajamos en cada movilización. En este sentido, la crítica no implica deslealtad. De esta experiencia emergen conclusiones muy interesantes: No existen los atajos en la política. En el paradigma de la política profana encontramos arritmias, contragolpes, remontadas, fracturas, discordancias temporales, pero no atajos. La subversión será el fruto de un trabajo político continuado que sea capaz de conquistar hegemonía, integrar elementos programáticos rupturistas sólidos y lograr la convergencia de unos vectores de conciencia imprescindibles para invertir, verdaderamente, la correlación de fuerzas.

@DavidGMarcos


Entre la masturbació política i el fetitxe del sagrat pacifisme

El debat sobre la violència havia d’arribar. Els escraches situaven damunt de la taula un suculent aperitiu al que s’aferrarien la caverna mediàtica, al costat del govern i els seus poders fàctics, per a greixar la històrica maquinària de criminalització i dur a terme una campanya persecutòria de manual. Malgrat la immensa càrrega legitimadora conquistada per part de la Plataforma d’Afectats per les Hipoteques, el martilleant atac va ser tal que vam haver d’invertir esforços titànics a esmicolar un argumentari explicatiu que fóra capaç de contrarestar el circense embull mediàtic. No obstant açò, en aquest cas, el repertori d’accions reivindicatives va aconseguir reflectir la indignació social d’una manera propera, la qual cosa aconseguia introduir nous elements al debat quotidià de la política de carrer: ‘La seua moral i la nostra’.

Els escraches responien a qüestions tàctiques i posaven en relleu una perspectiva estratègica que ens recorda com que a mesura que la resposta organitzada va arrabassant posicions enfront de l’ofensiva del sistema, les tensions augmenten de tal manera que la dominació se sosté de mala manera sobre un únic pilar, el de la coerció. Quan els atacs cap a la dignitat es converteixen en rutina, quan les elits han sacsejat ja tot àpex de credibilitat però aquestes es mantenen fermes en la seua ofensiva, els plantejaments de passivitat queden emmarcats en una lògica absurda. Mentrestant, l’esterilitat subjacent als episodis de violència estètica que no convencen més que a els qui ja ho estan des de fa molt temps, es converteixen en pràctiques contraproduents i buides de contingut.

En la seua justa mesura de comparació, la convocatòria del Congrés deixa un sabor de boca similar al que acabem d’assenyalar en un ampli espectre de la població, doncs veia copats els telenotícies per la manipulació d’unes imatges atípiques i dissonants. Del setge al congrés tan solament sorgeixen com a conclusions positives unes consignes que ens mostren com a repressor inamovible a un Estat anímic que no dubtarà a ampliar els nivells de repressió tantes vegades com siga necessari per a salvaguardar els interessos de la classe dominant. La desconnexió dels ritmes i cicles de mobilització explícita en la dimensió esquerrana subjacent a la convocatòria mostrava un excés d’optimisme davant la deficient musculatura social de la qual disposem actualment. Així mateix, aquest tipus d’episodis acaben servint com a punta de llança dels interessos reaccionaris gràcies als estesos mecanismes de manipulació del sistema.

No obstant açò, els qui lluitem tenim l’obligació de respectar a els qui també s’atreveixen a lluitar, tenim el deure esgrimir la solidaritat amb les persones que seran imprescindibles per a dur a terme els processos de ruptura pels quals treballem en cada mobilització. En aquest sentit, la crítica no implica deslleialtat. D’aquesta experiència emergeixen conclusions molt interessants: No existeixen les dreceres en la política. En el paradigma de la política profana trobem arítmies, contraatacs, remuntades, fractures, discordançes temporals, però no dreceres. La subversió serà el fruit d’un treball polític continuat que siga capaç de conquistar hegemonia, integrar elements programàtics rupturistes sòlids i aconseguir la convergència d’uns vectors de consciència imprescindibles per a invertir, veritablement, la correlació de forces.

SPIP | esqueleto | | Mapa del sitio | Seguir la vida del sitio RSS 2.0